اهداف و سیاست ها



در   تصویب نامه شماره 169067/ت50107 هـ مورخ 8/11/1392   هیات محترم وزیران ؛  وظایفی برای ستاد های اجرایی خدمات سفر استانها برای اجرا در طول سال معین گردیده است  لذا در این قسمت وظایف مذکور به نوعی تبیین گردیده  و به  تعدادی از مصداق های اجرایی آن اشاره شده است . لازم به ذکر است این موارد تحت عنوان سیاستها ، اهداف و استراتژی¬های بلند مدت  در اولین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در تاریخ 29/11/92 بررسی و تصویب گردیده است. لذا موارد ذیل به عنوان اصول کلی و اهداف اصلی در همه طرح ها اعم از نوروز، تابستان، و طرح های مناسبتی قابل اجرا و بهره برداری می باشد

 

1- برنامه ریزی به منظور ارایه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران شامل:
1-1) توزیع سفر به تمامی نقاط دیدنی و جاذبه¬های گردشگری استان
2-1) مدیریت یکپارچه مراکز اسکان و اقامت استان
3-1) استفاده بهینه از ظرفیت¬های اسکان ادارات آموزش و پرورش، شهرداری ها، کمپ های دولتی و خصوصی، زائر سراها، خانه مسافر و ... در صورت ضرورت
4-1) ارائه خدمات مناسب انتظامی، ترافیکی و حمل و نقل در شهرها و محورهای مواصلاتی استان با مشارکت دستگاههای عضو ستاد
5-1) ارائه خدمات امداد و نجات با مشارکت دستگاههای ذیربط
6-1) ارائه خدمات بهداشت، درمان و سلامت با مشارکت دستگاههای ذیربط
7-1) اطلاع رسانی و راهنمائی مسافران با همکاری ادارت دستگاههای ذیربط
8-1) ارائه خدمات امداد خودرو با همکاری شرکتهای خودروساز و بهره¬گیری از توانکانون جهانگردی و اتومبیلرانی
9-1) اتخاذ تدابیر مناسب جهت خدمات امدادی دریائی در استانهای ساحلی


2- اجرای سیاستهای کلی و برنامه¬های ابلاغی ستاد مرکزی شامل:
1-2) اجرای مصوبات و دستورالعمل¬های ستاد مرکزی
2-2) ابلاغ مصوبات ستاد مرکزی به دستگاههای عضو ستاد اجرایی استان و شهرستانهای تابعه
3-2) ارائه گزارش مستمر از عملکرد ستاد اجرایی در حوزه¬های مختلف خدماتی، نظارتی و ... و همچنین روند اجرای ابلاغیه¬ها به دبیرخانه ستاد مرکزی


 3- ارایه پیشنهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روشها و فرایندهای اجرایی در استانها شامل:
1-3) اعلام چالش¬ها و آسیب¬های سفرهای سالهای پیش، به همراه پیشنهاد اصلاحی
2-3) سنجش دوره¬ای میزان هماهنگی و آمادگی اعضاء ستاد و سایر دستگاه¬های مرتبط و انعکاس موضوع به ستاد مرکزی جهت برنامه¬ریزی¬های آتی
3-3) انعکاس تجربیات موفق استانی به ستاد مرکزی به منظور بررسی و بهره مندی در سایر استانهای کشور

 

4- استفاده از ظرفیتهای شورای برنامه ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامل:
1-4) برگزاری جلسات و نشست¬های تخصصی شورای برنامه¬ریزی با حضور اعضاء ستاد اجرایی به منظور احصاء توانمندیها و استفاده بهینه از ظرفیت¬های استان در حوزه گردشگری
2-4) شناسایی و ارجاع چالشهای زیرساختی استان در ارتباط با سفر به واحدهای استانی دستگاههای ذیربط جهت در دستور کار قرار دادن و پیگیری موضوع
3-4) برنامه¬ریزی برای پیش¬بینی اعتبارات مورد نیاز جهت رفع چالشهای زیرساختی


5 -  معرفی ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری استان به شیوه ها و مدلهای نوین شامل:
1-5) برنامه¬ریزی در جهت معرفی مقاصد جدید و کمتر شناخته شده استان
2-5) بهره¬مندی از ظرفیت ستاد اجرایی استان به منظور تجمیع و احصاء توانمندیهای گردشگری استان
3-5) بهره¬مندی از فن¬آوریهای ارتباطی نوین و فضای مجازی به منظور اطلاع رسانی و معرفی جاذبه¬ها و ظرفیتهای استان
4-5) تلاش برای تجمیع، تبلیغ و اطلاع¬رسانی ظرفیت و توانمندیهای احصاء شده در حوزه گردشگری
5-5) برنامه¬ریزی مناسب برای به فعلیت درآوردن ظرفیت¬های مغفول مانده استان در حوزه گردشگری


6- هماهنگي هاي اداري و پشتيباني مربوط به ستاد شامل:
1-6) صدور احکام اعضاء ستاد هماهنگی خدمات سفر استان و روسای ستادهای شهرستانهای تابعه
2-6) شناسایی و دعوت به همکاری واحدهای اداری ذی¬مدخل ماموریت ستاد که در مصوبه هئیت محترم وزیران قید نشده است.
3-6) انسجام بخشی به فعالیت¬های دستگاههای عضو ستاد در راستای ماموریت¬های محوله
4-6) شناسایی نیازمندیهای اداری و پشتیبانی ستاد اجرایی جهت اجرای وظایف ستاد و ماموریت¬های ابلاغی از سوی ستاد مرکزی
5-6) برنامه¬ریزی به منظور استفاده از توانمندیهای اداری و مالی واحدهای عضو ستاد اجرایی استان در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران

 

7– نظارت بر تاسیسات و موسسات گردشگری شامل::

1-7) نظارت بر فعالیت مراكز اقامتي اعم از هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذير و منازل استیجاری و ....
2-7) نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتي و نرخ¬گذاری بسته¬های سفر و گردشگری
3-7) نظارت بر نحوه ارائه خدمات مراكز بين¬راهي در كليه محورهاي مواصلاتي استان
4-7) نظارت بر فعالیت مراکز پذیرائی و رستورانهای شهری  
5-7) نظارت بر مراكز رزرواسيون و خدمات گردشگري و شركتهاي مرتبط تخصصي اين حوزه  
6-7) بهره¬گیری از ظرفیت¬های موجود در گروه¬ها و سازمانهای مردم نهاد در انجام امر نظارت
7-7) ایجاد هماهنگي با مراجع قضايي و انتظامي جهت برخورد قانوني با متخلفين احتمالي
8-7) نظارت بر فعاليت تاسيسات و موسسات خدمات گردشگري دريائي در استانهای ساحلی
9-7) احصاء مشکلات و نواقص احتمالی تاسیسات و موسسات مذکور و برنامه¬ریزی در جهت رفع آنها

 

8 – نظارت ساير صنوف ارایه دهنده خدمات به مسافران و گردشگران

1-8) تشكيل كميته نظارت به شکل تلفیقی متشکل از دستگاه¬های(اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان،وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشكي استان، اداره کل تعزيرات حكومتي استان، اداره کل حمل ونقل وپایانه ها، نيروي انتظامي استان (اماكن عمومي) اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
2-8) نظارت بر نرخ خدمات مختلفي كه در سطح استان به مسافر و گردشگر ارائه مي شود.
3-8) بهره گيري از توان ادارات كل تعزيرات حكومتي در نظارت¬ها
4-8) نظارت بر فعالیت رستورانها، آشپزخانه هاي صنعتي و مراكز عرضه مواد غذائي به لحاظ بهداشتي
5-8) نظارت بر كار مراكز حمل و نقل درون شهري، تاكسيراني، اتوبوسراني، تاكسي تلفني و غيره.
6-8) نظارت بر كار مراكز خدماتي، رفاهي، تفريحي
7-8) جلوگيري از افزايش كاذب قيمت¬ها و فعال¬سازي ستاد تنظيم بازار

 

9-تهیه ،تدوین واجرای برنامه هاي فرهنگي ، اجتماعي درسطح استان شامل:
1-9) برنامه ریزیی به منظور برگزاري برنامه¬های فرهنگی ،با در نظر داشتن سنن وآئین های بومی و محلی
2-9) برگزاری جشنواره¬ها و نمایشگاه¬با بكارگيري هنرهاي سنتي و بومي در نقاط مختلف استان و شهرستانها با در نظر داشتن امکان حضور مسافران
3-9) برگزاري جشنواره¬هاي فرهنگی وهنری
4-9) برپائي نمايشگاه¬هاي صنايع دستي ، بازارچه هاي سنتي وسوغات
5-9) ایجاد آمادگی در موزه¬هاي استان به منظور تسهیل در بازدید مسافران نوروزی به لحاظ افزایش راهنمایان خبره وساعات کار
6-9) آماده¬سازي محوطه¬هاي تاريخي و فرهنگي
7-9) تمیهدات لازم به منظور آماده¬سازی مساجد، حسینه ها واماکن مذهبی وزیارتی برای استفاده مسافران واجرای برنامه های مناسبتی
8-9) برنامه ریزی برای استقبال از اولين مسافران ورودي به استان وهمچنین مراسم نمادین بدرقه
9-9) اجراي برنامه¬هاي فرهنگي ورزشي دريائي در استانهاي ساحلي


10- اطلاع رساني، تبليغات و راهنمائي مسافران و گردشگران شامل:
1-10) تولید و توزیعاقلام تبلیغاتی به منظور اطلاع رساني جاذبه هاي گردشگري استان
2-10) برنامه¬ریزی در خصوص انجام تبلیغات محیطی به منظور معرفی امکانات، رویداد های فرهنگی و خدمات ستاد
3-10) استفاده از فن¬آورهای نوین ارتباطی(بلوتوث، پیامک و ...) برای اطلاع رسانی و تبلیغات جاذبه¬های گردشگری استان
4-10) استفاده از ظرفیت¬های سازمانهای مردم نهاد در موضوع اطلا ع رسانی و راهنمایی مسافران
5-10) برنامه¬ریزی برای استفاده از فضای مجازی برای اطلا ع رسانی، تبلغیات و معرفی جاذبه¬ها و ظرفیت¬های گردشگری استان
6-10) برنامه¬ریزی به منظور استقرار پایگاه¬های اطلاع¬رسانی و پاسخگوئی به سئوالات مراجعان در مبادی ورودی و محل های پر تردد
7-10) بهره¬گیری از ظرفیت صداوسیمای استان به منظور آماده¬سازی جامعه میزبان برای استقبال از مهمانان و مسافران
8-10) پیش بینی تولید و پخش برنامه¬ها و کلیپ¬های معرفی جاذبه¬ها و ظرفیت¬های گردشگری استان
9-10) بهره¬گیری از ظرفیت رسانه¬های مکتوب برای اطلاع رسانی به مسافران


11-ایجاد نظام پاسخگویی مناسب برای گردشگران شامل:
1-11) راه اندازی نظام یکپارچه پاسخگویی به گردشگران در سطح استان از طریق مرتبط کردن و متمرکز نمودن کلیه سامانه های پاسخگوئی واحدهای اداره زیر مجموعه ستاد
2-11) برنامه¬ریزی به منظور رسیدگی به شکایات واصله با اولویت بخشی به و تسریع در امور مسافران استان
3-11) دریافت پیشنهادات، نظرات و شکایات و ارسال آن به ستاد مرکزی
4-11) ایجاد ارتباط سامانه¬ای استانها با نظام یکپارچه 09629 ستاد مرکزی


12- شناسایی نقاط قوت و ضعف ،تهدیدها و فرصتها و ارایه راهکارهای پیشنهادی به ستادمرکزی شامل:
1-12) تهیه و توزیع فرم¬های نظرسنجی به منظور جمع¬آوری پیشنهادات، نقطه نظرات و راهکارهای ارائه شده از سوی مسافران
2-12) سنجش میزان رضایت مسافران بویژه در مواقع اوج تعطیلات در محل جاذبه¬های گردشگری بصورت مقایسه¬ای
3-12) بررسی و شناسایی مشکلات، نارسایی¬ها و کمبودهای استان در حوزه¬های مختلف مرتبط با خدمات سفر
4-12) ارائه راهکارها و پیشنهادات عملی جهت ارتقاء کیفیت خدمات سفر به گردشگران
5-12) بررسی وشناسایی نقاط ضعف و قوت تشکیلاتی، اعتباری و زیر ساختی در تناسب با سفر
6-12) ارائه گزارش جامع از کیفیت و کمیت نحوه ارائه خدمات در مقاصد جدید گردشگری به ستاد مرکزی

 

13- استخراج و پردازش آمار و اطلاعات
1-13) تشکیل کمیته آمار به منظور اجرای دستور العمل ستاد مرکزی
2-13) تجزیه و تحلیل شاخصهای آمار
3-13) بهره گیری از نتایج حاصله از آمارهای بدست آمده در برنامه ریزی و سیاستگذاری دستگاههای عضو
4-13) ارائه گزارش جامع از نتایج حاصله به ستاد مرکزی

 

 

 

 


ارتباط با مدیرکل و معاونین

در صورتی که نیاز به دریافت پاسخ دارید , حتما ایمیل خود را وارد نمائید تا در اولین فرصت به درخواست شما پاسخ داده شود , در غیر این صورت پیغام شما بدون پاسخ خواهد بود
*
مردمی کارکنان اداره
*