رشته های غیر بومی



گلیم بافی


 

تعريف:

بافت گليم بصورت ساده وبدون هيچگونه نقش وطرح منظم بوده كه البته استفاده از پشم هاي خودرنگ گوسفندان موجب ايجاد گونه اي نقش نامنظم وابتدايي در آن شده است.

 

تاريخچه:

در كشفيات باستان شناسي در جزيره آناتولي بقاياي گليمي بدست آمده كه متعلق به حدود شش هزار سال قبل ار ميلاذ مسيح بود. در ايران گليم بافي از دير باز در بين عشايروجود داشته است .

 

مواد اوليه:

پشم،نخ پنبه اي

 

ابزار:

دار بافت،نقشه،قلاب،شانه،قيچي

 


 

 

منبت


 

تعريف:

هنر منبت نوعي كنده كاري ناهمگن براي رسيدن به نقش برجسته مطابق طرح هاي موردنظر بروي چوب به شمار ميرود

 

تاريخچه:

قدمت اين هنررااز زمان هخامنشيان عنوان كرده است اما اكثرمحققان مي گويند منبت همزمان با تاريخ انسان بوده ولي چون مواد اوليه منبت ،چوب است با گذشت زمان از بين مي رود به همين خاطر از آثار چوبي نمي توان اثري قديمي يافت.

 

مواد اوليه :

انواع چوب(عناب،نارنج،گردو،گلابي،...)،پوليستر،سيلروكيلر

 

ابزار:

چاقوي منبت،انواع مغار، چكش ،اره،سمباده ، گيره دستي

 


معرق


 

تعريف:

ايجاد نقشها وطرحهاي زيبايي است كه از دور بري وتلفيق چوب هاي رنگي روي زمينه اي از چوب يا پلي استر سياه شكل مي گيرد .

 

تاريخچه :

پيدايش تاريخي اين هنر بدرستي مشخص نيست .يكي از نمونه هاي قديمي موجود درب قديميئ بزرگي است كه متعلق به عصر قاجاريه است .

 

مواد اوليه :

انواع چوب،چسب چوب ،پلي استر،نئوپان ،تخته سه لا،پودر حمرا،ميخ

 

ابزار:

اره مويي،چكش،گاز انبر،دريل،ميز كار ،تيزك،گيره دستي ،سمباده

 


 

قلمزنی


 

تعريف :

قلمزنی هنر نقر(کندن) نقوش بر اشياء فلزی است.این هنردرکشورمان همواره با استيل ايرانی ملازمت داشته ونگاره های آن کاملا سنتی است.

 

تاريخچه :                                                                                                                                                                                    

درهزاره اول ق.م هنر فلزکاری در ايران از اعتباز خاصی برخوردار بوده وآثار باارزشی همچون "جام مارليک"درهزاره مذکورساخته شده است.اين هنردرنيمه قرن 14 ميلادی ،صفات وخصايص قلز کاری مغولی ايران بیشتر نمايان می شود .دردوره تيموری نيز فلز کاری در کشورمان به حيات خود ادامه داده است گو اينکه ظزوف وديگر آثار فلزی دوره فوق با آثار ارزشمند دوره سلجوقی فاصله زيادی داشته است .

 

مواد اوليه:

مس،برنج،نقره،طلا،مفرغ،قير،گچ،نفت،دوده وواكس

 

ابزار:

انواع قلم ها(حدود 120 عدد)پرگار (در اندازههای  مختلف)چکش،متر،قيچی،دستگاه ذوب قير،طرح

 


 

نگارگری


 

تعريف:

نقاش ايراني قصد رسيدن به واقع گرايي نداشته است واين نوع نقاشي داراي ويژگي هايي چون كاربرد رنگهاي درخشان وتخت،عدم استفاده از پرسپكتيو،استفاده از خطوط قلم گيري مي باشد.

 

تاريخچه:

كشف جامها ،سفالها،مفرغ هادر ايران تداوم هنر نگار گري ايراني زا به خوبي نشان مي دهد درتخت جمشيد نقاشي هاي ديواري وجود داشته كه در اثر مرور زمان ازبين رفته است.درزمان ساسانيان از اهميت واعتبار خاصي برخوردار بوده است.با ورود اسلام به ايران چهره نگاري حذف گرديده وجايگزين آن مناظرومرايايي از بهشت گرديد.

 

مواد اوليه :

رنگ0(گياهي،معدني)،بست(صمغ عربي،كتيرا)،كاغذ،بوم

 

ابزار:

قلمو،پرگار،فوتك،ترلينگ،گونيا،قلم راپيد،سنگ عقيق

 


 

 

خاتم


 

تعريف:

هنر آراستن سطح اشيا با مثلثهاي كوچك با بهره گيري از اشكال منظم هندسي مي باشد.

 

تاريخچه:

تاريخ پيدايش اين هنررا در ايران را اوايل قرن هشتم هجري شمسي مي دانند.از نمونه هاي جخوب آن سقف ايوان مسجد جامع عتيق شيراز است در دوران صفويه هنرمندان كوشيدند از هنر خود براي ساختن  وتزيين اشيا خانگي مورد نياز مردم استفاده كنند.

 

مواد اوليه:

انواع چوب،استخوان ؛،مفتولهاي فلزي ،صدف،نخ پرك،سريشم،لاك

 

ابزار:

اره،چكش،سوهان،ميخ،انبر

 


 

کاشی سنتی


 

تعريف:

"کاشی ،عبارت است ازهنر شکل بخشیدن به گل ،پختن آن به کمک حرارت درکوره،تزیین آن با نگاره،لعاب ورنگ وپختن مجدد آن در کوره که همواره جزیی از معماری سنتی ایران را تشکیل داده است.

 

تاریخچه :                                                                              

بنابرشواهدموجود،   کاشی سازی وکاربرد کاشی در معماری   ایران از دوران ایران باستان نیز  مرسوم بوده  است.ساخت کاشی معرق از اواخر دوره ایلخانی اغاز می شودودر دو.ره تیموری رونق می گیردودر اواسط دوره صفویه به اوج خود رسیده است.

 

مواد اولیه:

بيسكويت(خشت بدون لعاب)،لعاب هاي معدني،كتيرا،رنگ سياه قلم،...

 

ابزار:

كوره،تيشه،قلم مو،قالب،هاون بلوري،كاسه چيني،طرح

 


 

تذهیب


 

تعریف:

تذهیب ،از ریشه "ذهب"به معنی "زراندود کردن"و"طلا کاری" گرفته شده است وهنری است که طی آن نقوش تزیینی نباتی روی اوراق کتاب ،قطعات خوشنویسی ،حاشیه آثار نگارگری آورده می شود.

 

تاریخچه:

تذهیب که در دوره های قبل از ظهور اسلام در ایران ،در تزیین قرآن ها به کار گرفته شد وقرآن های خوشنویسی وتذهیب شده قرون اولیه اسلامی ،نقوش تذهیبی شبیه به نقوش نباتی رایج در دوره ساسانی یا تکمیل شده آن همچون اسلیمی ،ختایی وگره بندیها رادر بر دارد .

در مجموع متوان گفت که تدهیب در دوره قاجاریه بیشتر در خدمت سفارش وتزیینی ایران دانست .امروزه همراه با رواج صنعت چاپ با آنکه هنر تذهیب کتاب نیز تا اندازهای کم رونق شده است.

 

  مواد اولیه:

رنگهای لاجورد،شنجرف،جیوه،گوگرد ،زرنیخ،زنگار،بزنج، سفید آب ،سفیداب قلع ،صمغ عربی وآب طلا. کاغذهای خانبالغ ، ترمه ، سمرقندی ، بخارایی ،کشمیری ، اصفهانی، نخودی و.....

 

ابزار:

قلم مو،خط کش ،ترلینگ، گونیا ومهره،قلم مو گندمی و نیزه ای

 


 

 

صحافی


 

تعریف:

هنری است که صاحب آن ،کتاب بی جلد راتجلید وکتاب معیوب را وصالی ومرمت وشیرازه دوزی وکاغذ کتابت را جدول کشی می کرد .

 

تاریخچه:

قدمت آن به قدمت خود نوشتن است .پيشينه جلد کتاب در شکلی که امروزه متداول است به حدود 2000سال پیش می رسد.در جهان اسلام ،حدود 2قرن پس از نزول قران کریم ،تا نزدیک به هزار سال شیوه کتاب سازی پیوسته رو به کمال نهاده است.هنر صحافی وتجلید ازقرن 12 ه-ق .رونق خود را ازدست داد .

 

 مواد اولیه:

کاغذ،مقوا ،چرم ،گالینگور ،چسب،شیرازه،پارچه،نخ،طلاو رنگ.

 

ابزار:

سنگ،قید،کارگاه،اسکور،مشته،شفره،گوشه گرد کن(مغار گرد)،گیره طلکوبی ،پرس،ضربی ، گارسه ، حروف ، داغی (خط زدن)،سوزن، درفش ، قلمو ، سوهان و سمباده

 

 


تشعیر


 

تعریف:

تشعیررا نوعی تزیین نسخ خطی می دانند که در حاشیه یا متن نسخ یا مرقعا ت وحاشیه آثار نگار گری به کار میرودضمنا به آن دسته از نقوش تزیینی اطلاق میشود که در غالب نقش پردازی ها مشتمل بر خطوط تزیینی، تصاویر پرندگان ودیگر جانوران ونگاره های نباتی است.در تشعیربه طور معمول از یک رنگ – آنهم طلایی –استفاده می شود .

 

تاریخچه:

تشعیر نیز همانندتذهیب در نخستین سده های هجری قمری با تزیین سرآغاز فصول در قرآن ها،شروع شدواین هنر در دوره های تیموری وصفوی به اوج خود رسید.

 

 مواد اولیه :

رنگ طلايي،انواع كاغذ

 

ابزار:

قلم مو،پالت رنگ،خط كش،ترلينگ

 

 


 

چهل تکه دوزی


 

تعريف:

غالبا به دوخت قطعات بزرگ وكوچك ورنگارنگ پارچه هاي مختلف كه به لحاظ جنس ورنگ با هم هماهنگ بوده ،اطلاق مي گردد.

 

تاريخچه:

اين دوخت از دوران سلجوقي رواج داشته است .

 

مواد اوليه:

انواع پارچه ،نخ

 

ابزار:

سوزن،قيچي،انگشتانه

 


 

پته دوزی


 

تعريف:

به نوعي از دوخت اطلاق مي شود كه در آن تمامي زمينه توسط انواع "پتك"با بكارگيري از نقوشي چون بته جقه ،نقوش هندسي ،شمسه و...دوخته مي شود .

 

تاريخچه:

-----------------------

 

مواد اوليه:

پارچه پشمي(شال)،نخ پشمي

 

ابزار:

سوزن ،قيچي،انگشتانه 

 


 

 

خوس دوزی


 

تعريف:

به نوعي از دوخت اطلاق مي شود كه در آن تمامي زمينه توسط انواع "پتك"با بكارگيري از نقوشي چون بته جقه ،نقوش هندسي ،شمسه و...دوخته مي شود .

 

تاريخچه:

يكي ازسوزندوزي هايست كه تاريخ مشخصي ندارد وآنچه مسلم است اين هنر درزمان صفويه در بندرعباس وبلوچستان ازرونق بيشتري برخوردار بوده است .بعد از دوره صفويه پيشرفت اين هنر به جالبترين وجهي نمودار گرديده است.

 

مواد اوليه:

پارچه پشمي(شال)،نخ پشمي

 

ابزار:

سوزن ،قيچي،انگشتانه 

 


 

ده تکه دوزی


 

تعريف:

 

به نوعي دوخت اطلاق مي شود كه نخ وسوزن از يك نقطه زمينه ده بار عبور داده شده ويا ده لا نخ شكل گرفته به وسيله بستي روي زمينه دوخته شود.

 

 

تاريخچه :

قدمت اين نوع دوخت با گلابتون مشترك است كه اززمان هخامنشيان رواج داشته است .دوره صفويه دوره اوج شكوفايي اين هنر مي باشد .

 

مواد اوليه:

نخ پنبه ،ابريشم ،نخ گلابتون،پارچه تافته،مخمل،ساتن،ترمه

 

ابزار:

سوزن،قيچي،انگشتانه

 


 

 

سرمه دوزی


 

تعريف:

نوعي دوخت مي باشد كه با استفاده ازانواع سرمه،به شيوه ساقه دوزي،زنجيره دوزي،جناغي ،پيله دوزي وبا بهره گيري از نقوشي چون بته جقه،انواع ميوه ها،ستاره ها،ترنجي،كتيبه اي و...تزيين مي گردد.

 

تاريخچه:

سرمه به لحاظ نوع وفرم همزمان با مليله مي باشد وزمان رواج اين نوع نخ را مي توان دوره اشكانيان دانست.در دوره ساساني هنر سرمه دوزي ادامه داشت ودرصدراسلام به منتها درجه شكوفايي رسيد.

 

مواد اوليه:

انواع سرمه،پشم شيشه،نخ گلابتون،نخ پنبه اي

 

ابزار:

سوزن،انگشتانه،قيچي،طرح

 


سکمه دوزی


 

تعريف:

به نوعي از دوخت اطلاق مي شود كه بااستفاده از تار وپود پارچه بافت راتغييرداده وروي آن نقش منظمي بوجود مي آورند اين سوزندوزي معمولا با چشمه دوزي،شبكه دوزي ،گل اشرفي ،ستاره دوزي وقلاب دوزي همراه است.

 

تاريخچه:

سكمه دوزي يكي از ويژه دوخت هايست كه مختص ايران وجايگاه آن نيز اصفهان مي باشد.

 

مواد اوليه:

پارچه كتان،نخ ابريشمي يا دمسه،نخ عمامه

 

ابزار:

گارگاه ،سوزن ،قلاب،قيچي،انگشتانه 

 


 

سوزندوزی بلوچ


 

تعريف :

دوخت آن با استفاده از شمارش تار وپود پارچه با انواع دوخت پركار،ميان كار وكم كار به شيوه سياه دوزي ،ساتن دوزي،شمارش دوزي و...با نقوش هندسي صورت مي گيرد.

 

تاريخچه:

از سابقه تاريخي اين نوع دوخت متاسفانه اطلاع چندان زيادي دردست نيست وآنچه كه مسلم مي باشد اينست كه اين دوخت ار اوايل صدر اسلام در ميان بلوچ ها رايج ودر دوره مغول وبخصوص تيموري وصفوي از رواج كامل برخوردار بوده است.

 

مواد اوليه:

پارچه (پاكستاني،گاندي ايراني)،نخ دمسه

 

ابزار:

سوزن،قيچي،انگشتانه

 


 

 

شمسه دوزی


 

 

تعريف:

به دوختي گفته مي شودكه طرح ونمايي از خورشيد را با قمر هاي اطراف آن يا نماي ترنجي رابصورت تنها يا با سر ترنج  ونيم ترنج ها تجسم بخشد.

 

تاريخچه:

در هزاره چهارم وسوم (ق.م)اين نقش را بنحوي در روي سفالها وفلزات مي بينيم . در دوره هخامنشي واشكاني اين نقش از رواج كامل بزخوردار بود . دردوره ساساني اجراي شرفه به شكل خاصي در هنر هاي ايراني مطرح گرديد.

 

مواد اوليه:

نخ گلابتون يا ابريشم الوان ،انواع پارچه

 

ابزار :

سوزن،انگشتانه،قيچي

 


 

گلابتون دوزي(بادله دوزي)


 

تعريف:

گلابتون دوزي كه در نقاط مختلف ايران به كم دوزي ،گلدوزي،برودري دوزي،وكمان دوزي معروف است به گلهاي برجسته اي اطلاق مي شود كه با رشته هاي نقره وطلا در روي پارچه مي دوزند.

 

تاريخچه:

اين هنر از انواع ديرين سوزندوزي هاست كه سابقه بسيار طولاني داردوطبق كتيبه هاي تخت جمشيد در دوره هخامنشي اين دوخت از رواج كامل برخوردار بود .گلابتون دوزي در ابعاد گسترده تري بعدازاسلام در اقصي نقاط ايران از اوج بيشتري برخوردار گرديد.

 

مواد اوليه:

نخ گلابتون،انواع پارچه

 

ابزار :

سوزن،انگشتانه،قيچي

 


 

قلاب دوزي رشت


 

تعريف:

قلاب دوزي روي پارچه ماهوت انجام مي دهند كه بيشتر از رنگهاي سياه،سرمه اي،زرشكي ،قرمز ،وقهوه اي استفاده مي شود كه با رشته هاي نقره وطلا در روي پارچه مي دوزند.

 

تاريخچه:

اين هنر از انواع ديرين سوزندوزي هاست كه سابقه بسيار طولاني داردوطبق كتيبه هاي تخت جمشيد در دوره هخامنشي اين دوخت از رواج كامل بزخوردار بود .گلابتون دوزي در ابعاد گسترده تري بعدازاسلام در اقصي نقاط ايران از اوج بيشتري برخوردار گرديد.

 

مواد اوليه:

نخ گلابتون ، انواع پارچه

 

ابزار :

سوزن ،انگشتانه ، قيچي

 


 

 

گبر دوزي(زرتشتي)


 

تعريف:

گبردوزي معمولا با نخ ابريشمي الوان روي پارچه هاي ريز بافت انجام مي شود و از نقوشي چون درخت ،طاووس،گل،نقوش هندسي با دوخت هاي چون ساقه دوزي ،توپر دوزي، انواع زنجيره دوزي،پتك دوزي وساتن دوزي دوخته مي شود .

 

تاريخچه:

همان گونه  كه از نامش پيداست هنري است مرتبط بازرتشتيان ايران كه توسط آنان ابداع گرديده است

 

مواد اوليه:

انواع پارچه هاي ريز بافت،نخ ابريشمي

 

ابزار:

سوزن ،قيچي،انگشتانه 

 


 

قلاب دوزي رشت


 

تعريف:

قلاب دوزي روي پارچه ماهوت انجام مي دهند كه بيشتر از رنگهاي سياه،سرمه اي،زرشكي ،قرمز ،وقهوه اي استفاده مي شود كه با رشته هاي نقره وطلا در روي پارچه مي دوزند.

 

تاريخچه:

اين هنر از انواع ديرين سوزندوزي هاست كه سابقه بسيار طولاني داردوطبق كتيبه هاي تخت جمشيد در دوره هخامنشي اين دوخت از رواج كامل بزخوردار بود .گلابتون دوزي در ابعاد گسترده تري بعدازاسلام در اقصي نقاط ايران از اوج بيشتري برخوردار گرديد.

 

مواد اوليه:

نخ گلابتون ، انواع پارچه

 

ابزار :

سوزن ،انگشتانه ، قيچي

 


 

گبر دوزي(زرتشتي)


 

تعريف:

گبردوزي معمولا با نخ ابريشمي الوان روي پارچه هاي ريز بافت انجام مي شود و از نقوشي چون درخت ،طاووس،گل،نقوش هندسي با دوخت هاي چون ساقه دوزي ،توپر دوزي، انواع زنجيره دوزي،پتك دوزي وساتن دوزي دوخته مي شود .

 

تاريخچه:

همان گونه  كه از نامش پيداست هنري است مرتبط بازرتشتيان ايران كه توسط آنان ابداع گرديده است

 

مواد اوليه:

انواع پارچه هاي ريز بافت،نخ ابريشمي

 

ابزار:

سوزن ،قيچي،انگشتانه 

 


 

ممقان دوزي


 

تعريف:

نوعي دوخت كه در منطقه اي ازتبريزبنام ممقان انجام مي شود دراين دوخت تمام زمينه بوسيله انواع دوخت(دندان موشي،ساتن وزنجيره دوزي،حصير دوزي) پوشيده مي شود .

 

تاريخچه:

ممقان دوزي حدود 50 سال قدمت داردوعموما براي تهيه زير ليواني ،كفش،كيف، جليقه،كوسن وروميزي توليد مي شود.

 

مواد اوليه:

نخ ابريشم خام،پارچه دبيت ،تريگال،لايي چسب

 

ابزار:

سوزن،قيچي،اتو،انگشتانه

 


 

 

معرق منبت


 

تعريف:

هنریست که از تلفیق دو رشته معرق ومنبت بوجود آمده و در این رشته با برش قطعات چوبی,حجم پردازی قطعات براساس طرح های اصیل وچیدن آنها در کنار هم نقشی را ایجادمی کنند.                                     

 

تاريخچه:

در مورد سابقه و یا تاریخچه این هنر سنتی، سند یا مدرکی در دست نیست ؛ قدمت این هنر به پیدایش معرق و منبت برمی گردد   .                                                    

مواد اوليه:

انواع چوب ,صدف , استخوان , پلیستر,چسب چوب

 

ابزار:

اره مویی  , انواع مغار , میز کار , گیره دستی , سمباده , چکش

 


 

 

آجیده دوزی


 

تعريف:

آجیده دوزی یا پنبه دوزی (لحاف دوزی )  یکی ازرودوزی های ایرانی است  که برای ضخیم تر ساختن  لباس های  زمستانی  یا روانداز ( لحاف ) استفاده می نمودندو بین دولایه پارچه لایه ای از پنبه یا پشم شیشه قرار می دادند وروی آن با بخیه برجستگی هایی را ایجاد می نمودند تا به این طریق به حرارت آن می افزودند                                                                                                        

 

تاريخچه:

یکی از رودوذیهای ایرانی است که از زمان هخامنشیان رواج داشته ودوره اوج این هنر دوره صفویه می باشد.   

 

مواد اوليه:

پارچه ابریشمی,پشمی , نخی , پنبه ای , مخمل , ساتن , کتان ,...

 

ابزار:

سوزن , انگشتانه , قیچی,....

 


 

آیینه کاری


 

تعريف:

هنر دیگری از تکه چینی قطعات است که به وسیله قطعات آیینه تهیه شده ودر تزیینات بنا ها به کار می رود.    

 

تاريخچه:

در دوران صفوی آیینه کاری آمیزه ای ازگچ می باشد که اغلب برای ایجاد تناسب میان آنهاواجزای دیگر ساختمان ,شکل ساده تر یافته , ولی همچنان از بستر سنتی استوار برخاسته است     

                                            

مواد اوليه:

آیینه 2میلی متری,چسب سریش یاPVA , گچ

 

ابزار:

الماس (برش خط یا معمولی) , سمباده

 


 

 

گچبری


 

تعريف:

 ازدیگر هنرهای مرتبط با معماری و بکار رفته در تزیینات بنا,گچبری می باشد که با برجسته نمودن نقوش  ایجادمی گردد.                                                                  

تاريخچه:

گچبری بیش از 2500 سال سابقه دارد آثار برجای مانده از زمان هخامنشیان ,سلوکیان وپارت ها که بدست ما رسیده سایه ای از زیبایی چند رنگ اصلی آنها می باشد ودیوار های گچبری خرابه های کاخ ساسانیان فقط می تواند تصور ضعیفی از پیشه گچبری به ما ارائه دهد .امایکی ازبهترین نمونه های آن محراب مسجد جمعه اصفهان می باشد        

                                  

مواد اوليه:

گچ , آرد تالک , روغن برزک , روغن سند روس , رنگ            

 

ابزار:

استانبولی,ماله,کاردک(کارد دم بر,نوک گرد,بوم خور ,نقالی ,بوم کنی و...),نقشه,کوپله چوبی,کشو,قلم مو,قالب چوبی

 


 

قلاب بافی


 

تعريف:

هنر یست که به کمک نخ های ضخیم وقلاب و با ایجاد گره (زنجیره), حلقه های منظمی با طرحهای متعددرابوجود می آورند.    

                                                      

تاريخچه:

اطلاعات دقیقی در این رابطه در دست نیست , اما تصور بر این است که اولین بافته ها با انگشتان دست صورت گرفته است و با گذشت زمان سوزن قلاب بافی اختراع گردید  که در اصل  از  چوب  یا استخوان بوده است .      

اولین اثر یافته شده بیانگرآن است که این هنر در ایرلند انجام می شده است . براساس نظریه دانشمندان قدمت این طرح به 3100 سال قبل از این می رسد.          

            

مواد اوليه:

انواع نخ(مرسه ریزه,ابریشمی,نایلونی و...)

 

ابزار:

قلاب فلزی , قیچی

رومیزی به شیوه قلاب بافی

 


چاپ باتیک


 

تعريف:

 ازدیگر هنرهای مرتبط با نساجی می باشد که به کمک موم گیری و رنگ بروی پارچه های ابریشمی توسط قالب های چوبی (مهر) نقوشی سنتی واصیل را ایجاد می نمایند.                                          

 

تاريخچه:

  در سده ششم ( ق . م )  مردم دریای خزر روش  باتیک یارنگ  ناپذیر کردن  منسوجات  را به روی  پارچه های پشمی  بکار می بردند.این هنر را مهاجران باکو باخود به این منطقه آوردند.           

                                                            

مواد اوليه:

پارچه ابریشمی , رنگ گیاهی (امروزه عمدتا از رنگهای راکتیوسرد ورنگهای بازیک استفاده می کنند) , موم , سقز , پارافین , صابون با سود پایین ,     پیه گوسفند              

 

ابزار:

طرح ,قلم مو,مهر(قالب چوبی وفلزی),منگنه(غلطک داغ),میز کار,کارگاه(دستگاه ذوب موم),تشت رنگ ,قیچی

 روسری به شیوه چاپ باتیک

 


 

تراش سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی


 

تعریف:

 ازدیگر هنرهای مرتبط با زیور آلات میباشد که به کمک ابزارتراش , قطعات سنگ های قیمتی(رابه شیوه فست برای فرمهای زاویه دار)  یا نیمه قیمتی (رابه شیوه کابوش برای اشکال گنبدی)تراشیده و بدان شکل میدهند. 

 

تاريخچه:

قدمت این هنربه چندین هزار سال قبل می رسدکه بخشی از سنگها توسط پادشاهان وملکه هااز گذشته های دور جهت تزیین تاج وزیورلات (که نشانه تشخص بوده) وبخش دیگر آن به عنوان چشم نظر مورد استفاده قرار می گرفت.  

شایان ذکر است امروزه(ازحدود 120 سال قبل) در جهان مبادرت به پرورش سنگ مصنوعی نموده اند.        

       

مواد اوليه:

انواع سنگهای قیمتی , نیمه قیمتی((الماس,یاقوت,    فیروزه,عقیق و...) ,پولیش (پودری,خمیری)        

    

ابزار:

دستگاه آبرسان ,دستگاه سه نظام , انواع دیسک الماسه,انواع سر مته ,  CDNهای مختلف ,نمد پوسته, نمد پولیش

     سنگهای تراشیده شده 

 


 

 

گیپوربافی


 



ارتباط با مدیرکل و معاونین

در صورتی که نیاز به دریافت پاسخ دارید , حتما ایمیل خود را وارد نمائید تا در اولین فرصت به درخواست شما پاسخ داده شود , در غیر این صورت پیغام شما بدون پاسخ خواهد بود
*
مردمی کارکنان اداره
*