رشته های بومی



ابریشم کشی


 

تعريف:

در صنعت ابریشم کشی  برای  تهیه ابریشم خام , با گرما دادن بخار آب , پیله های کرم ابریشم را به شیوه سنتی به الیاف تبدیل می کنند.                           

                                                                                                                          

تاريخچه :

بنا به شواهد تاريخي ، كشف كرم ابريشم و پرورش آن براي نخستين بار در چين باستان اتفاق افتاد. اما بهرحال پس از حدود سه هزار سال پنهان كاري ، ديگر جوامع از شيوه پرورش و تهيه ابريشم اطلاع يافتند. پرورش كرم ابريشم بتدريج در جوامع مختلف خصوصاً ژاپن و ايران گسترش يافت. در محدوده فعلي استان گلستان ( كه در گذشته به نام گرگان بوده ) ابريشم بافي و توليد آن داراي سابقه اي ديرينه مي باشد . با توجه به منابع تاريخي ، در دوره حمله مغولان و عهد صفويه ، گرگان يكي از مناطق مهم توليد ابريشم ايران بوده است.

 

مواد اوليه:

پیله کرم ابریشم,

 

ابزار:

دیگ چدنی(قازان),وسایل گرمایشی,قرقره چوبی ,چرخ نخ ریسی


 


 

زیور آلات سنتی (ترکمن)


 

تعريف:

زيورآلات تركمن عمدتاً شامل زيور زنان مي باشد كه اغلب از نقره ساخته شده است. استفاده از زيور نزد ايشان در درجه اول جنبه تزئيني داشته و در درجه دوم جنبه مذهبي و آئيني دارد.

تاريخچه :‌

درباره تاريخ ان اطلاع دقيقي در دست نيست اما مراجعه به ادبيات شفاهي چند سدة اخير نشان از استفاده زيورآلات نقره اي از زمانهاي بسيار دور در بين تركمن ها دارد .

مواد اوليه:

نقره ، طلا ، ورشو ، برنج ، قلع ، تنه كار(*)1  ، كاتمينيوم ، عقيق ، فيروزه ، سرب و انواع سنگهاي رنگي

ابزار :

کوره ذوب ، بته ، آتشگير ، انواع چكش ، سندان ، دم باريك زرگري ، رَجه ، حديده ، حديده الماسي ، دستگاه نورد دستي ، پرگار ، انواع قيچي ، سوهان ، سمباده ، شابلن هاي نقوش ، انواع سمبه ، انواع انبر ، اره ، برس ، گيره ، لوله دم ، دستگاه نورد برقي ، ترازو ، مشعل گازي ،چراغ پريموس ،انواع دريل ، پنس ، سنگ ساب و...

 


 

رودوزیهای سنتی (سیاه دوزی ترکمن)


 

تعريف :

در جامعه سنتي تركمن اين سوزندوزي براي تزئين لباسهاي مردان ، زنان و كودكان و همچنين پرده ها نيز استفاده مي شد نوع دوخت آن زنجيره فشرده و بسيار ريز مي باشد و بيشتر از نقوش هندسي و قرينه بصورت ذهني بهره مي گيرند.

 

تاريخچه ‌:

گلدوزي مصور تركمن از زمان سكاها رايج بوده امادوره اوج اين هنر را در دوران افشاريه و زنديه و بخصوص قاجاريه بايد دانست

 

مواد اوليه :

نخهاي ابريشمي و پنبه اي و اكريليك پارچه هاي ابريشمي و پشمي

 

ابزار:

 سوزن كرول ، انگشتانه و قيچي.

 

 


 

صنایع دستی چوبی


 

ساز سازي سنتي ( ساخت دوتار تركمني )

تعريف

سازي از خانواده تنبور كه در بين تركمنها رايج است و داراي دو سيم مي باشد. يكي از    سيم هاي آن« ملودي زن » و سيم ديگري « واخوان » است. روي دسته دوتار يازده پرده بسته مي شود. 

 

تاريخچه ‌

در خصوص دوتار به لحاظ علمي هنوز اطلاعات تاريخي روشني وجود ندارد. اول بار شخصي به نام « بابا قنبر » كه مهتر اسب حضرت علي ( ع ) بوده دوتار را ساخته است .

يكي از اسلاف دوتار ، تنبور مي باشدكه تنبور يكي از آلات موسيقي قديم ايران است وبطور كلي مي توان از زمان آشوريها تا عصر حاضر چگونگي تغييرات شكل ظاهري تنبور را مشاهده و مطالعه كرد.

 

مواد اوليه

  چوب(توت وزردآلو)،سيم(فولادخشكه)،استخوان يا شاخ،چسب(سريشم)

 

ابزار

اره،سوهان،سمباده،مغار قاشقي،چكش پلاستيكي و چوبي

 


زین سازی


 

زين سازي

تعريف

آن چه كه از چرم وچوب درست مي كنند وبر پشت اسب مي گذارندوهنگام سواري روي آن مي نشيند وداراي سازوبرگ وركاب مي باشد.

 

تاريخچه

زين سازي در سال هاي اخير كمتر مورد توجه قرار گرفته واز آنجا كه تقاضا كمتر شده اين هنر نيز كم كم به فراموشي سپرده مي شود.

 

مواد اوليه

چرم گاو(پادوش)،نخ،ميخ دوپا

 

ابزار

قاب آهني،درفش،سوزن

 


 

بافته های داری و زیراندازها


 

نمدمالي

تعريف

نمد از جمله مصنوعاتي است كه در اثر درگيري و متراكم نمودن پشم و كرك در شرايط فني مناسب رطوبت و فشار از طريق ورزدادن تهيه مي شوند

 

تاريخچه

اسناد و مدارك چيني 2300 پيش از ميلاد درباره پادري ، زره و سپر نمدي صحبت  مي كند. نمونه هاي نمدي كشف شده در پازيريك متعلق به ايران دوره هخامنشي است

 

مواد اوليه

پشم گوسفند،صابون ، كرك قالي ، پودر لباسشويي ،رنگهاي مختلف ، جوهر و ...

 

ابزار

شانه حلاجي،قالب (متشكل از كرباس و حصير)،طناب،وزنه ، كمان و هشته.

پلاس

تعريف                                                                                                                 

نوعي گليم پشمي يك رو است كه غالباً بعنوان زيرانداز بكار مي رودكه در مفروش نمودن كف چادرهاي عشاير يا ساختن سياه چادر مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

تاريخچه :                                                                                                           

بافت گليم بسيار پيش از ظهور حضرت محمد ( ص ) رايج بوده است.از آنجاكه منسوجات اگرحفاظت نشود كوتاه زماني پس از توليد مي پوسد و از بين مي رود هرگز قدمت واقعي سوابق بافندگي شناخته نخواهد شد

 معروفترين پلاسها از ناحيه تركمن صحرا است و طايفه « يموت » ( از طايفه هاي تركمن ) كه در تركستان غربي و ايران زندگي مي كنند تنها قبيله اي است كه مردم آن هنوز هم به بافت گليم ادامه مي دهند

مواد اوليه :                                                                                                         

پشم،نخ پنبه اي،رنگزاوشيميايي،

 

ابزار:

دار افقي،شانه

 


 

آبگینه


 

شيشه گري ( شيشه جرجان )

تعريف

محصولاتي را كه از طريق شكل دادن مواد معدني ذوب شده در كوره ، همچون سيليس ، خرده شيشه با استفاده از روش دميدن بوسيله لوله مخصوص و بكارگيري ابزار دستي حاصل مي شود را شيشه دست ساز مي نامند    

 

تاريخچه ‌

در سالهاي اخير اشياء شيشه اي متعددي مختص به دوران اسلامي در جرجان كشف گرديده اندكه عمدتاً مربوط به قرون اوليه اسلام و دوره سلجوقي مي باشد. به دنبال حمله مغول در قرن هفتم ( هـ . ق ) و فتح و غلبه ايشان بر ايران ، شيشه گري بطور محسوسي در اين منطقه رو به زوال گذاشت.

 

مواد اوليه

سيليس ، خرده شيشه ، اسيد بوريك ، عناصر ذوب كننده ، تثبيت كننده و سفيدكننده

 

ابزار

لوله  دم،  كوره ، ميزكار، بوري ، قاشق چوبي ، دستگاه آب ، انبر، پنس ، واگيره ، قالب و ...


 

حصیربافی


 

حصير بافي

تعريف:

حصير بافي با بافت ني هاي نازك در ميان تارهاي نخ پنبه اي ويا در هم تنيدن الياف گياهي به كمك دست وابزارساده دستي انجام مي پذيرد

 

تاريخچه:

كهنترين اثري كه از حصيربافي در دست داريم ، نقشي است از شهداد متعلق به سه هزار پانصد سال پيش ودر بين النهرين كهن ترين نمونه ،  متعلق به پنج هزار سال پيش تعلق دارد.

 

مواد اوليه :

برگ درخت خرما ، ساقه هاي ني باتلاقي مناطق گرمسيري، ساقه هاي گندم ، ني خودرو،تركه بيد،ني تجير ،ني جگن،نخ پنبه اي ،پشم ها ي رنگي وكنف

 

ابزار:

 دستگاه حصير بافي (بادو نورد،ميخ هاي چوبي ، شانه چوبي، تخته نشتن،ستون چوبي)وگارگاه پرده بافي( تخته افقي ،دو پايه چوبي ،قرقره ها،ابزاربافت سبد( كنده چوبي وچاقو )

 


سفال و سرامیک


 

سفالگري

تعريف

به مواد يا قطعات آماده شده از خاك رس گفته مي شود كه بوسيله ابزارهاي سفالگري ساخته شده و در كوره پخته مي شود كه كاربرد آن به شكل ظروف و اشياي تزئيني مي باشد.

 

تاريخچه ‌

سفال خاكستري منطقه گرگان متعلق به فرهنگهاي پيش از تاريخ ايران يعني نيمه دوم هزاره سوم قبل از ميلاد مي باشد. اين فرهنگ به احتمال زياد در حدود 1900 يا 1800 قبل از ميلاد به پايان آمده است.

 

مواد اوليه :

گل،آب،لعاب شفاف،رنگهاي معدني

 

ابزار:

چرخ سفالگري،كوره،كاردك،ابزار تراش، تخته كچي،اسفنج

 


 

رنگرزی طبیعی


 

رنگرزي طبيعي

تعريف :

به تثبيت يك ماده رنگدار بر روي سطح اتكاء مورد نظر رنگرزي مي گويند.

در رنگرزي طبيعي بيشتر از گياهان رنگزا و نيز حشرات و صدف دريايي جهت رنگرزي خامه قالي ( پشم ) و نخهاي ابريشمي استفاده مي گردد.

 

تاريخچه :

رنگرزي طبيعي در ايران داراي پيشينه تاريخي وطولاني است .در دوران آل بويه و سپس سلجوقيان به وجود كارگاههاي رنگرزي و بافت بصورت كارگاههاي صنعتي و توليدي در بسياري از شهرهاي ايران شاره شده است.

 

مواد اوليه :

رنگهاي طبيعي (روناس،اسپرك،گل جعفري ،)،الياف(پشم، ابريشم)دندانه هاي معدني(سولفات آلومينيوم،سولفات آهن، سولفات مس  و...)و دندانه هاي نباتي (انار ، سماق ، بلوط و حفت )،اسيدها.

 

ابزار:

آسياب،پاتيل رنگرزي،همزنهاي بلند چوبي،ترازوي وزنه اي،خشك كن

.

 


پوستین دوزی


 

تعريف :

دوخت لباس هايي چون كت،پالتو،كلاه،و... توسط پوست گوسفند كه گاها براي تزيين  روي آن با نخ هاي رنگين وطرح هاي اصيل سوزندوزي مي شود.

 

تاريخچه:

بعداز اسلام در ايران صنعت پرداخت پوست رونق يافت وپوست ايران مخصوصا پوست بره شهرت جهاني پيداكرد. دردوره صفويه پوستين ايران عمدتا به اروپا وعثماني وهند صادر مي شد.در دوره قاجاربه موازات انحطاط بسياري ازصنايع،صنعت پوست نيز دچار ركود شد.  

 

مواد اوليه:

پوست گوسفند ،نخ هاي رنگين،زاج،مازوج،آردجو

 

ابزار:

سوزن

 


 

طراحی فرش (طراحی سنتی)


 

طراحي فرش(طراحي سنتي)

تعريف:

طراح فرش به صورت ذهني ويا براساس الگو،طرح مورد نظرراتهيه وبروي كاغذ شطرنجي پياده مي كند سپس طرح توسط كپي ورنگ آميزي مي گردد.

 

تاريخچه:

همانگونه كه براي بافت اولين فرش نمي توان تاريخ دقيقي تعيين كرد،زمان مشخصي را نيز براي تهيه اولين نقشه فرش نمي توان يافت.قديمي ترين فرشي كه باستان شناسان به آن دست يافته اند ،فرش پازريك بود .  در دوره صفويه طراحي فرش  تحت تاثير هنرهاي مينياتورو تذهيب واقع شده است .

 

مواد اوليه:

انواع كاغذ شطرنجي ،مداد،پاكن،رنگ گواش،كاغذ كالك يا پوستي ،صمغ

 

ابزار:

انواع قلمو  ، پرگار ،خط كش،مدادتراش،پالت رنگ ،ليوان ،ميز نور

 


پاپیچ بافی


 

پاپیچ بافي

تعريف:

"پاتوئه "نام محلی پاپیچ های سنتی مورد استفاده در مناطق روستایی استان گلستان است0 پاتوئه پوششی برای ساق پا است که بیشتر مردان از آن استفاده میکنند

 

تاريخچه:

در مورد سابقه و یا تاریخچه. تولید این هنر سنتی، سند یا مدرکی در دست نیست؛ اما می توان گفت زنان روستایی نیز،تا حدود یک دهه پیش هنگام درو محصولات کشاورزی و یا جمع آوری هیزم ، از این پاپوش ها استفاده می نمودند0

 ‌

مواد اوليه:

الیاف پشم(خودرنگ) ,نخ پنبه ای, رنگهای طبیعی

 

ابزار:

دار يا دستگاه بافت ،ماكو،ماسوره كوچك و بزرگ ، گورد و چرخ نخ ريسي,قیچی

 


خراطی


 

تعريف :

این هنر به شکل دادن و پرداخت انواع چوب توسط تیشه مغار و غیره جهت ساخت ظروف واشیاء چوبی  اطلاق میشود.                                         

 

تاريخچه:

از گور های "پازیریک"بشقاب های چوبی مخصوص اهداءنذور  بدست آمده است. ظروف غذاخوری چوبی ,هرجاکه ظروف سفالی بکار نیاید ,معمول است.آبخوری هاوملاقه های داردوتاریخ آن به زمان آغاز صنایع دستی در میان چوبی  که در حاشیه دریای خزر وآبادیهای کوه البرز رواج بشریت برمی گردد       

                      

مواد اوليه:

انواع چوب , پلیستر

 

ابزار:

انواع تیشه , انواع مغار , چکش , سمباده

 


آلاچیق


 

تعريف

چادر تركمني كه داراي اسكلتي چوبي به شكل دايره اي ، با پوششي از نمدوحصير بوده است.

 

تاريخچه                                                       

تركمنان در قرن يازدهم ميلادي در مرو ساكن گشته پس از مرز بندي بين روسيه و ايران عده اي در ايران ساكن شدند. اين قوم از دوران بيابانگردي تا به امروز از چادر تركمني ( آلاچيق ) استفاده مي كنند. » 1

 

مواد اوليه :                                                                 

چوب عرعر ، نمد ، پوست حيوانات ، حصير ، ميخ چوبي ، نخهاي پشمي و نخ پنبه اي

 

ابزار:

  قلم فلزي ، چكش ، داس ، دو نوع خرك خركها( تراش چوب و فرم دهي) ، كوره.


 

صنایع دستی فلزی


 

مسگری

تعريف :

ساخت ظروف باورقات مسي توسط چكش كاري به شيوه پهن كردن،كوبيدن،پخ كردن وغيره راگويند.

 

تاريخچه:

 

صنعتي شدن سريع ايران در ظرف چند دهه اخير اثري ژرف بر همه صنايع سنتي فلزكاري داشته است.

 

مواداوليه:

ورقات مسي،پودر قلع،نشادر،ميخ،تنه كار،مفتول برنجي

 

ابزار:

قيچي،انبر ،چكش، انواع سندان ،هويه،كوره،گيره،قلم فولادي

 

 


سوزندوزی شاهکوه


 

 

تعريف:

در اين نوع سوزندوزي ، رنگ قالب آن ، سياه بوده و بر روي پارچه سفيد با استفاده از نقوش بته جقه ، گلهاي ساده ، خطوط شكسته و منحني بصورت ذهني جهت تزئين لباس دوخته مي شود

تاريخچه:‌

درباره تاريخ سوزندوزي شاهكوه اطلاعات دقيقي در دست نيست . در هر حال آنچه كه بر اساس نقل و قولها مانده است بيانگر آن مي باشد كه از قديم الايام زنان منطقه به دوخت اين نوع سوزندوزي اشتغال داشته اند.

مواد اوليه :

نخ كاموايي ظريف و پارچه نخي

 

ابزار

سوزن ، انگشتانه و قيچي

 

 


 

پوشاک سنتی


 

لباس زنان شاهكوه

تعريف:

زنان منطقه شاهكوه از قديم الايام از اين نوع لباس استفاده مي كردندكه متشكل ازپيراهن بلند،روسري و شلوار.

 

تاريخچه:

درباره تاريخ لباس دراين منطقه اطلاعات دقيقي در دست نيست. در هر حال آنچه كه بر اساس نقل و قولها مانده است بيانگر اين مطلب مي باشد كه از قديم الايام زنان اين منطقه به دوخت اين نوع لباس مشغول بوده اند.

 

مواد اوليه :

پارچه نخي ، نخ كاموايي ظريف

 

ابزار:

سوزن ، قيچي ، انگشتانه 

 

 

لباس زنان قزاق

تعريف:

زنان قزاق از قديم الايام از اين نوع لباس كه متشكل است از پيراهن بلند ( كويلك ) ، جليقه بلند ( بشود ) ، كت بلند ( اشيك ) ، كلاه ( ژاولق يا بوراما ) ، شلوار ( دامبال ) ، چكمه ( تيك )استفاده مي كردند.

 

تاريخچه:

قزاقهاي گرگان در سال 1311 شمسي از قزاقستان وارد ايران گرديدند. از اين رو مي توان به اين نكته توجه داشت كه پيشينه اين هنر در ايران به بيش از نيم قرن مي رسد.

 

مواد اوليه:

پارچه كتان سفيد رنگ ، پارچه مخمل ، جير مشكي ، پارچه حرير،خز،پشم گوسفند نريسيده نخهاي ابريشمي ،گلابتون ، دمسه ، نخهاي زري.

 

ابزار:

‌ سوزن ، قيچي ، انگشتانه ، چرخ خياطي .

 

لباس محلي تركمن

تعريف:

زنان تركمن لباسهاي خود را با رودوزيهاي بسيار زيبا تزئين مي كردندكه متشكل ازكلاه،پيراهن،كمربند،شلوار،قبا ، جوراب و كفش ولباس مردان عبارتند از پوشش سر،پاي تابه،قبا،شلوار،شال كمر،پيراهن،پوستين،جوراب و كفش 

 

تاريخچه :

اين قوم در قرن يازدهم ميلادي پس از مرز بندي بين روسيه و ايران عده اي در ايران ساكن شدندبنابراين قدمت آن درايران به همان زمان برمي گردد.

 

مواد اوليه:

پارچه ابريشمي دستباف،پارچه هاي پشمي،پارچه كتان پارچه تترون،نخ اكريليك ،ابريشمي،پشمي،پنبه اي

 

ابزار:

سوزن كرول،انگشتانه،قيچي،چرخ خياطي

 

 

لباس محلي راميان

تعريف:

زنان اين منطقه لباسهايي مزين به نوارها و پارچه هاي ابريشمي دست باف مي پوشند كه شامل پيراهن ، دامن پرچين ، روسري ( نومال ) ، پيش جامه ( يخالق ) ، قبه ( گل سر ) ، گردنبند (بويماق ).

 

تاريخچه:       

در كتاب"استرآبادوگرگان"چنين آمده:«مردم گرگان در بافتن ديبا و باشامه و جامه وپرده هاي گوناگون و درست كردن ابريشم معروفند»بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه استفاده از لباس محلي در راميان به دوره هاي پيشتر مي رسد.

 

مواد اوليه:

‌پارچه ابريشمي دستباف، منجوق،نوارهاي دستباف،مهره تسبيح،پارچه نخي،نخ،سكه ،ريشه هاي تزئيني

 

ابزار:

سوزن خياطي،قيچي،انگشتانه،چرخ خياطي

 

لباس محلي زيارت

تعريف:

زنان زيارت در گذشته از اين نوع لباس استفاده مي كردند كه شامل پيراهن،دامن،نيم تنه،انواع كت،جليقه، شلوار ، روسري و كفش .

لباس مردان عبارتند ازپيراهن،شلوار،چوغا،شال،كلاه،كفش و نمد چوغا . 

 

تاريخچه:

زيارت با توجه به سنگ نوشته آبگرم روستا قدمت آن به بيش از 700 سال مي رسد.زمان توليد ابريشم بافي در آنجا به 300 سال پيش برمي گردد و از آن زمان كه توليد ابريشم شكل گرفت دوخت لباسهاي محلي هم رواج پيدا كرد.

 

مواد اوليه:

پارچه كرباس،پارچه تافته دستباف،نخ ابريشمي، پارچه نخي ساده، دكمه،توف هاي تزئيني،پارچه ابريشمي دستباف پارچه مخمل .

 

ابزار:

 سوزن،قيچي،انگشتانه


 
لباس محلي علي آباد كتول

تعريف :

زنان اين منطقه ، لباسهايي مزين به نوارهاي دست بافت ، سكه و يراق مي پوشيدند كه عبارتند از ،‌ پيراهني بلند ، دامني پرچين ، كلاه ، روسري ، پيش جامه و شاروسر           

    

تاريخچه :

مطالعه درباره صنايع دستي بايد از زمانهاي بسيار دور و حتي قبل از تاريخ آغاز كرد كه كتول نيز از اين امر مستثني نبوده و از ديرباز مردم آن براي پوشش از اين نوع لباس خاص استفاده مي كردند.

 

مواد اوليه :

پارچه هاي زري ، دستباف ،نخي گلدار، مخمل ،نوارهاي دستباف، سكه،يراق ،منجوق، ريشه هاي تزئيني ،دانه هاي تسبيح ،كش ،نخ گريسه،نخ پنبه اي

 

ابزار:

سوزن، قيچي،انگشتانه،چرخ خياطي،متر

لباس محلي زنان روستاي سركلاته خرابه شهر

تعريف:

دراين روستا دوطايفه قجر  و رعيت ساكن مي باشدكه هر دو داراي لباس خاص خود مي باشند. لباس زنان طايفه قاجار متشكل از كلاه طلا،روسري،روبند،پيراهن،جليقه بلند ،كت بلند،كت بلند چاكدار،دامن ، جوراب شلواري ( ساق ) و تنبان مي باشد. زنان رعيت نيز از جليقه ، پيراهن ، دامن و كلاه استفاده مي كردند.

تاريخچه :

تميشه تا قبل از حمله مغولان به طبرستان و گرگان شهري بزرگ و آباد بود بعد از ويراني تميشه مردم در حاشيه آن، روستاي فعلي را بنا كردند.پس از سكونت ايل قاجار در روستا،زنان قجري هنرهاي خويش را در منطقه رواج داده كه يكي از اين هنرها لباس ايل قاجار مي باشد .

مواد اوليه :

‌ پارچه هاي نخي،پشمي،ابريشمي،كرباس،مخمل،زري،حرير، ترمه،مش مش سري،خانم آخوندي،رضا تركه، ورقات طلا ، مقوا ، چرم ، نوار قيطان ، گلابتون ، يراق ، توف ، دكمه ، سكه ، نخ و ... . ‌

ابزار:

سوزن،قيچي،انگشتانه

چوغا

تعريف :                                                                                                              

در منطقه گلستان به كت كوتاه پشمي گفته مي شود كه در بعضي از مناطق داراي آستين و در بخشي ديگر بدون آستين و به شكل جليقه مي باشد كه مردان روستايي روي لباس خود مي پوشند.

 

تاريخچه:                                                                                                         ‌

پيشينه تاريخي چوغا به دليل شباهت ساختماني آن به جاجيم همانند آن داراي قدمتي بسيار بوده و تاريخچه آن برمي گردد به زماني كه پشم ريسي ، توليد نخ و بافت آغاز گرديد.

 

مواد اوليه:

پشم ، نخ پنبه اي

 

 ابزار:

دار افقي ثابت ،ماكو، شانه، چرخجه، ماسوره و گورد.

 

 


 

نساجی سنتی


 

ابريشم بافي

تعريف :

پارچه هاي ابريشمي الوان با طرحهاي ساده ، راه راه و چهارخانه كه توسط دستگاه بافت دستي با عرض تقريبي 40-30 سانتيمتر و به طول چله 100 متر و يا بيشتر توليد مي گردد.

 

تاريخچه ‌:

ابريشم بافي و توليدآن دراستان داراي سابقه اي ديرينه

مي باشد . با توجه به منابع تاريخي ، در دوره حمله مغولان و عهد صفويه ، گرگان يكي از مناطق مهم توليد ابريشم ايران بوده است

 

مواد اوليه:

الياف ابريشمي ، رنگ ، نخهاي طلايي و نقره اي

 

ابزار:

دار يا دستگاه بافت ،ماكو،ماسوره كوچك و بزرگ ، گورد و چرخ ابريشم ريسي

چوغا

تعريف :                                                                                                              

در منطقه گلستان به كت كوتاه پشمي گفته مي شود كه در بعضي از مناطق داراي آستين و در بخشي ديگر بدون آستين و به شكل جليقه مي باشد كه مردان روستايي روي لباس خود مي پوشند.

 

تاريخچه:                                                                                                         ‌

پيشينه تاريخي چوغا به دليل شباهت ساختماني آن به جاجيم همانند آن داراي قدمتي بسيار بوده و تاريخچه آن برمي گردد به زماني كه پشم ريسي ، توليد نخ و بافت آغاز گرديد.

 

مواد اوليه:

پشم ، نخ پنبه اي

 

 ابزار:

دار افقي ثابت ،ماكو، شانه، چرخجه، ماسوره و گورد.

قزاق دوزي

تعريف:

در اين نوع سوزندوزي زنان قزاق طرحها و نقوش ذهني و برگرفته

ارتباط با مدیرکل و معاونین

در صورتی که نیاز به دریافت پاسخ دارید , حتما ایمیل خود را وارد نمائید تا در اولین فرصت به درخواست شما پاسخ داده شود , در غیر این صورت پیغام شما بدون پاسخ خواهد بود
*
مردمی کارکنان اداره
*